- Palkat
- Kela
- TEM matkalaskut
- Populus matkalaskut
- Ostolaskut
- Laskut
- Asiakasextra
Kuinka toimitan verokortin?
Mikäli työnantajasi on:
Heinolan kaupunki
Hämeenlinnan kaupunki
Hollolan kunta
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Koulutuskeskus Salpaus
Lahden kaupunki
Mäntsälän kunta
Oma-Hämeen tukipalvelut Oy
Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Saamme verokortit suoraan verottajalta kaksi kertaa kuukaudessa – verokorttia ei tarvitse lähettää palkanlaskentaan.
Mikäli työnantajasi on:
Asikkalan kunta
Hollolan kunta
Kärkölän kunta
Orimattilan kaupunki
Padasjoen kunta
Päijät-Hämeen Liitto
Verokortit toimitetaan verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella ja se ohjautuu palkkatiimiin. Verokortin voi pyytää myös verottajaa toimittamaan suoraan palkanlaskentaan. Mikäli saat palkkaa/palkkiota useammalta työnantajalta- ilmoitathan erikseen, keille työnantajille verokorttitieto toimitetaan.
Missä tapauksessa verokortti on toimitettava palkanlaskentaan?
Mikäli työnantajasi on:
Heinolan kaupunki
Hämeenlinnan kaupunki
Hollolan kunta
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Koulutuskeskus Salpaus
Lahden kaupunki
Mäntsälän kunta
Oma-Hämeen tukipalvelut Oy
Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Huomioitahan, että saamme verotiedot suoraan verottajalta. Jos muutat veroprosenttia Oma Verossa, huomioithan, että tiedot tarvitaan palkanlaskentaan noin kaksi viikkoa ennen palkanmaksupäivää.
Mikäli työnantajasi on:
Asikkalan kunta
Hollolan kunta
Kärkölän kunta
Orimattilan kaupunki
Padasjoen kunta
Päijät-Hämeen Liitto
Huomioitahan, että saamme verotiedot vuoden vaihteessa suoraan verottajalta. Jos työsuhteesi alkaa vuodenvaihteen jälkeen tai verokorttisi tiedot muuttuvat kesken vuoden, sinun tulee toimittaa verokorttisi palkka-asiointilomakkeella.
Mikäli haluat, että palkastasi pidätetään veroa suuremmalla prosentilla, kuin mitä verokortissa on mainittu, ilmoita siitä meille palkka-asiointilomakkeella.
Palkkalaskelmassani on epäselvyyksiä/ Haluaisin tarkistaa palkkalaskelmani tietoja?
Ota yhteyttä ensisijaisesti Provincian sivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella
Mistä löydän verkkopalkkalaskelman?
Palkkalaskelma toimitetaan palkansaajalle pääsääntöisesti sähköisessä muodossa.
Ensisijaisesti palkkalaskelmat toimitetaan verkkopankkiin (laskelman löydät pankkisi verkkopalkkapalvelusta omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi, toimittaja on Maventa (ESS) tai CGI (Populus)).
Jos olet epävarma palkkalaskelman toimitustavasta tai haluat muuttaa toimitustapaa, käännythän ensisijaisesti esihenkilösi puoleen.
Sähköisessä muodossa oleva palkkalaskelma on näkyvissä yleensä 2-3 päivää ennen palkanmaksua tai viimeistään palkanmaksupäivänä.
Palkkalaskelmassani on poissaolopidätys, mitä se tarkoittaa?
Mikäli sinulla on ollut palkattomia poissaoloja tai osapalkkaista sairauslomaa, palkkalaskelmallasi se näkyy poissaolopidätyksenä. Pidätys näkyy jälkikäteen, mikäli poissaolon hyväksyntä ei ole ehtinyt varsinaiseen palkanmaksuun.
Palkkalaskelmassa lukee lomapalkanoikaisu tai vuosilomapalkan vähennys/lisäys, mitä se tarkoittaa?
Lomanpalkanoikaisu tehdään vuosiloma-ajan palkkaan, kun työntekijän työaika ja vastaavasti palkka on muuttunut lomanmääräytymisvuoden (1.4. – 31.3) aikana tai sen jälkeen.
Loma-ajan palkka maksetaan edellisen lomanmääräytymisvuoden keskimääräisen työaikaprosentin mukaan. Koskee myös säästölomia.
Vuosiloman ajalta maksettavan palkan työaikaprosentti voi siis olla eri kuin tämänhetkinen työaikaprosentti.
Milloin työaikakorvaukset maksetaan?
Työaikakorvaukset maksetaan sovitun tavoiteaikataulun mukaisesti. Tavoiteaikataulut voit kysyä esihenkilöltäsi.
Miten toimin, kun haluan palkasta pidätettävän ay-jäsenmaksun?
Lähetä jäsenmaksuvaltakirja Provincian verkkosivuilta löytyviltä sähköisellä asiointilomakkeella, tieto välittyy omaan palkkatiimiin.
Miten toimin, kun haluan päättää jäsenmaksun perinnän?
Ilmoita jäsenmaksun perinnän päättymisestä Provincian verkkosivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella, tieto välittyy omaan palkkatiimiin.
Miten muutan osoitteen tai pankkitilin?
Muuttuneet osoite- tai pankkitiedot ilmoitetaan omassa HR-järjestelmässä.
Miten ilmoitan muuttuneen sukunimen?
Muuttuneet nimitiedot ilmoitetaan omassa HR-järjestelmässä.
Jäämässä vanhuuseläkkeelle – miten toimin - palkanlaskennan vinkit
- Tarkista eläkkeen alkamispäiväsi työeläkeotteesta, Kevan sivuilta tai soita Kevan eläkeneuvontanumeroon 020 614 2837. Eläkettä maksetaan aina eläkeiän täyttymistä seuraavan kuukauden alusta lukien.
- Ilmoita esihenkilöllesi eläkkeelle jääntipäivä ja tee palvelussuhteen päättymisilmoitus organisaatiosi henkilötietojärjestelmässä. Tee päättymisilmoitus noin 2–3 kuukautta ennen eläkkeen alkamista, jotta palvelussuhteen päättyminen siirtyy ajoissa tulorekisteriin. Eläkelaitos ei voi tehdä vanhuuseläkepäätöstä ilman päättymisilmoitusta.
- Esihenkilö voi kysyä kertyvät vuosilomapäivät palkanlaskennasta, jos ne eivät ole nähtävissä henkilötietojärjestelmässä. Keskustele esihenkilösi kanssa kertyvien lomapäivien pitämisestä, pidetäänkö kaikki lomapäivät ennen eläkkeen alkamista.
- Eläkehakemuksen voit tehdä noin kaksi kuukautta ennen eläkkeen alkamista
- Tutustu Kevan ohjeisiin eläkkeen hakemisesta
- Saatuasi eläkepäätöksen tilaa verottajalta uusi verokortti eläkettä varten.
- Tässä liittyen Kevan ohjeet verokortin tilaamiseen
Olen unohtanut HR-järjestelmän käyttäjätunnuksen tai salasanan, mistä saan uuden?
ESS: käyttäjätunnus on työsähköpostiosoitteesi.
Uuden salasanan saat ESSin kirjautumissivulta kohdasta Luo uusi salasana. Salasanan luomiseen tarvitset työsähköpostiosoitteen.
Ongelmatilanteissa yhteys palkanlaskennan asiakaspalvelutiimiin Provincian verkkosivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella.
Populus: unohtuneen tai uuden käyttäjätunnuksen saat oikeudet_kuntamalli@provincia.fi.
Uuden salasanan saat Populuksen kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasanasi -linkistä.
Teen osa-aikatyötä, miten vuosiloma kertyy?
Vuosiloma kertyy kuten täydessä työajassa, jos kalenterikuukaudessa on vähintään 14 työpäivää TAI 35 työtuntia ja jonka aikana palvelusuhde kestää 16 kalenteripäivää.
Teen osa-aikatyötä, miten pidän vuosilomani?
Osa-aikatyössä vuosiloma-aikaan pitää sisältyä työ- ja vapaapäiviä samassa suhteessa kuin niitä muutoinkin on. Vuosilomaa ei merkitä vain työpäiville. Työpäiville ja vapaapäiville merkittävien päivien määrä perustuu viikon keskimääräisten työpäivien määrään, ei työaikaprosenttiin.
Palvelussuhteeni päättyy, milloin lopputili maksetaan?
Lopputili maksetaan työsopimuksessa mainitulla tavalla, yleensä palvelussuhteen päättymistä seuraavana normaalina maksupäivänä, mikäli kaikki maksamiseen tarvittava tieto on tullut palkanlaskentaan.
Mistä saan palkkatodistuksen?
Toimitamme palkkatiedot jokaisesta maksupäivästä suoraan Tulorekisteriin. Suurin osa työttömyyskassoista hakee tarvitsemansa tiedot Tulorekisteristä. Työttömyyskassat käyttävät maksupäivää perusteena päivärahan maksamiselle ja palkkalaskelmalla olevat tiedot riittävät, eikä erillistä palkkatodistusta tarvita.
Myös Kela käyttää Tulorekisterin tietoja päivärahan määrittelyyn.
Mikäli kuitenkin tarvitset palkkatodistuksen, voit tilata sen verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella.
Mistä saan työtodistuksen tai palvelutodistuksen?
Työnantaja antaa työtodistuksen mahdollisine arviointeineen ja tarkemmalla tehtäväkuvauksella. Omalta esihenkilöltäsi voit pyytää työtodistuksen.
Palkanlaskenta voi antaa palvelutodistuksen, jossa näkyy työnantajan nimi, nimike sekä palvelussuhteen kesto. Palvelutodistuksen voit tilata verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella.
Haen Kelalta osittaista hoitorahaa ja tarvitsen todistuksen työajasta, miten toimin?
Omasta HR-järjestelmästä (ESS, Populus) saa tulostettua todistuksen työajan muutoksesta, jonka voit toimittaa hakemuksesi liitteenä Kelaan.
Olen jäämässä raskausvapaalle, mitä tarvitsee huomioida?
Kelasta saat raskaus- ja vanhempainvapaajaksot tiedoksi esim. kela.fi -sivulta löytyvällä laskurilla. Raskausvapaan ajalta työnantaja maksaa palkkaa 40 arkipäivää, jos työehtosopimuksen sille asettamat edellytykset täyttyvät. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaajaksot. Työnantaja maksaa palkkaa vanhempainvapaan 32 ensimmäistä arkipäivää sisältävältä ajalta, jos työehtosopimuksen sille asettamat edellytykset täyttyvät. Lopuilta vanhempainvapaapäiviltä Kela maksaa vanhempainrahaa. Raskaus- ja vanhempainrahakausi kirjataan HR-järjestelmään kumpikin omana poissaolonaan, palkallista ja palkatonta osuutta ei tarvitse eritellä Raskaustodistusta ei tarvitse toimittaa Provinciaan.
Provincia ilmoittaa perhevapaiden palkkatiedot kuukausittain jälkikäteen Kelaan. Tämä tarkoittaa, että vanhempainvapaapoissaolosi saattaa mennä palkattomaksi kalenterikuukauden alussa, mutta palkat ja tieto siitä menee Kelaan vasta seuraavan kuukauden alussa ja vasta tämän jälkeen Kela tekee päätöksen vanhempainpäivärahan maksamisesta suoraan sinulle ja maksaa etuuden. Kelan ruuhkaisuudesta riippuen hakemusten käsittelyaika voi olla useampi viikko.
Mitä ei-synnyttävän tulee huomioida vanhempainvapaasta?
Ei synnyttäjän vanhempainvapaasta on kyse silloin, kun lapsi on syntynyt perhevapaauudistuksen jälkeen (lapsen laskettu aika oli 4.9.2022 tai sen jälkeen, tai joissa adoptiolapsi otettiin hoitoon 31.7.2022 tai sen jälkeen). Työnantaja maksaa palkkaa vanhempainvapaan 32 ensimmäistä arkipäivää sisältävältä ajalta, jos työehtosopimuksen sille asettamat edellytykset täyttyvät.
Tämän jakson voi jakaa maksimissaan kahteen jaksoon, joista ensimmäinen on pidettävä synnytyksen yhteydessä tai sen välittömässä läheisyydessä (aloitettava kuukauden kuluessa lapsen syntymästä). Jos vanhempainvapaan pitää myöhemmin, tulee koko 32 arkipäivää kattava jakso pitää yhdenjaksoisesti, jotta palkallisuus säilyy.
Provincia ilmoittaa perhevapaiden palkkatiedot kuukausittain jälkikäteen Kelaan. Tämä tarkoittaa, että jos olet pidempään vanhempainvapaalla ja osa siitä on palkatonta, vanhempainvapaapoissaolosi saattaa mennä palkattomaksi kalenterikuukauden alussa, mutta palkat ja tieto siitä menee Kelaan vasta seuraavan kuukauden alussa. Kela tekee päätöksen vanhempainpäivärahan maksamisesta suoraan sinulle vasta tiedot saatuaan ja maksaa etuuden. Kelan ruuhkaisuudesta riippuen hakemusten käsittelyaika voi olla useampi viikko
Lapsen tilapäinen hoitovapaa, toimitanko todistuksen Provinciaan?
Lasten todistuksia ei toimiteta Provinciaan.
Mitä minun tulisi huomioida palatessani sairauspoissaolon jälkeen töihin osasairauspäivärahan avulla?
Muistattehan toimittaa osasairauspäivärahahakemuksen liitteineen Kelaan ja täyttää sen lisäksi esihenkilön kanssa Kelan lomake SV28 (Ilmoitus osasairauspäivärahasta) heti, kun jakson ajankohta varmistuu. Lisäksi omaan HR-järjestelmään tulisi merkitä työajan muutos suunnitellulle osasairauspäivärahajaksolle. Työajan muutoksen voi tehdä ennen kuin Kelan päätös on saapunut.
Sairauspoissaoloni jatkuu vuorovapaideni/viikonlopun yli, voinko jättää hankkimatta todistuksen näiltä vapaapäiviltä?
Yhtäjaksoinen sairauspoissaolo käsittää myös vapaapäivät ja viikonloput ja myös niiden ajalta tulee olla todistus (+ poissaolokirjaus).
Lääkäri ei ole rastittanut todistukselle vapaa-ajan tapaturmasta kertovaa ruutua, kirjaanko tavallisena sairauslomana?
Poissaolot kirjataan todellisen tilanteen mukaisina, eli kun tiedätte kyseessä olleen tapaturma, valitaan kuhunkin tilanteeseen oikea syykoodi kirjaukseen riippumatta siitä, onko lääkäri huomannut rastin lisätä lomakkeelle.
Mikä on TEM käyttäjätunnukseni?
Ota yhteyttä Provincian TEM-tiimiin. Löydät ajantasaisit yhteystiedot Provincian asiakasextranetista.
Olen hukannut/unohtanut salasanani, mistä saan uuden?
Ota yhteyttä Provincian TEM-tiimiin. Löydät ajantasaisit yhteystiedot Provincian asiakasextranetista. He resetoivat salasanasi ja saat ohjeet uuden salasanan luomiseen.
Milloin teen matkalaskun ja milloin kululaskun? Entä matkasuunnitelman?
- Matkalasku tehdään yleensä silloin, jos olet oikeutettu päivärahaan / ateriakorvaukseen matkallasi, eli kyseessä on virantoimitus- tai virkamatka. Samalle laskulle kannattaa laittaa myös kaikki kyseiseen matkaan liittyvät kulut.
- Kululasku tehdään, jos olet ostanut tuotteita/palveluita omalla rahallasi, tai ajanut työajoja omalla kulkuneuvollasi. Myös työnantajan myöntämällä First Cardilla tehdyistä ostoksista luodaan kululasku.
- Kotimaan matkoissa matkasuunnitelman tekemistä suositellaan, sillä se helpottaa kulujen ja päivärahojen laskemista ja on myös hyvä pohja matkan jälkeen tehtävälle matkalaskulle. Ulkomaan matkoista matkasuunnitelma tulisi tehdä aina. Noudata matkasuunnitelmien tekemisessä kuitenkin aina oman yksikkösi ohjeita, jotka saat esihenkilöltäsi.
- Epävarmoissa tilanteissa varmistathan esihenkilöltäsi, miten yksikössäsi toimitaan kulu- ja matkalaskujen sekä matkasuunnitelmien suhteen.
Mistä saisin ohjeita laskujen tekemiseen?
Asiakasextranetistä löydät ajantasaiset ohjeet laskujen tekemiseen.
Laskulla lukee ” Dokumentti on laadittu XX päivää myöhässä”, mitä se tarkoittaa?
Matkalaskut suositellaan tehtäväksi kahden kuukauden kuluessa matkasta. Varmista esihenkilöltäsi, että maksetaanko matkalaskun korvaukset sinulle silti. Saat laitettua laskun tästä tekstistä huolimatta eteenpäin tarkastettavaksi.
Sain sähköpostiini viestin, että laskuni on hylätty. Miksi, enkö olekaan oikeutettu korvauksiin?
Yleensä kyseessä on täydellisen hylkäämisen sijasta vain palautus, jossa joko tarkastaja tai hyväksyjä on palauttanut laskun matkustajalle lisätietoja tai korjauksia varten:
- Kirjaudu TEM-järjestelmään ja mene vasemmasta reunasta Tehtävät -> Keskeneräiset. Palautetussa laskussa näkyy punainen merkkikuvake.
- Klikkaa kyseistä laskua, jolloin pääset sitä muokkaamaan.
- Katso alareunan Kommentit-välilehdeltä palautuksen syy ja korjausohjeet.
- Laita lasku sitten lopuksi taas kiertoon tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi, kun olet tarvittavat korjaukset ja lisäykset tehnyt.
Kuka on laskuni hyväksyjä?
Laskujen hyväksyjänä toimii yleensä oma esihenkilösi. Muussa tapauksessa hän osaa kertoa kenelle laskut lähetetään hyväksyttäväksi.
En löydä oikeaa tarkastajaa / hyväksyjää listalta
Pyydämme ottamaan yhteyttä Provincian TEM-tiimiin tarkastajan / hyväksyjän oikeuksien tarkastamista varten.
Löydät ajantasaisit yhteystiedot Provincian asiakasextranetista
Milloin korvaukset maksetaan minulle?
- Maksatusajo tehdään kerran viikossa. Silloin kaikki Hyväksytty-tilassa olevat laskut (eli hyväksyjä on laskun hyväksynyt) lähtevät maksuun.
Mistä saan tietää laskujeni tilanteen, tai onko korvaukset jo maksettu minulle?
- Saat asian selville kirjautumalla TEM-järjestelmään ja klikkaamalla aloitussivun vasemmasta reunasta Tehtävät-kohdasta:
- Keskeneräiset: Tässä näkyvät Kesken-tilassa olevat laskut, eli et ole lähettänyt niitä vielä kiertoon tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi, tai lasku on palautunut sinulle korjattavaksi.
- Käsittelyssä: Lasku on kierrossa ja odottaa joko tarkastusta, hyväksymistä tai siirtoa maksuun. Kunkin laskun Historia-välilehdellä näet mitä vaihetta lasku odottaa.
- Käsitelty: Tässä tilassa olevat laskut on maksettu sinulle.
Matkalaskuni korvauksia ei näy palkkalaskelmallani, enkö saanutkaan niitä?
Korvaukset maksetaan samalle pankkitilille, kuin palkkasi maksetaan. Erillistä ilmoitusta korvauksen maksusta ei lähetetä.
Milloin matkalaskut maksetaan?
- Laskujen maksupäivät ilmoitettu Provincian asiakasextranetissa Aikataulut -sivulta.
Mikä on käyttäjätunnukseni?
- Käyttäjätunnus on sama kuin Populuksen palkkahallinnossa käytössä oleva tunnus. Huom. asiakkaat, joilla käytössä SSO -kirjautuminen pääsevät linkistä suoraan matkalaskuohjelmaan
- Jos ongelmia Populuksen Matkat mukana -sovelluksessa, ota yhteyttä populus@provincia.fi
Tuleeko lasku lähettää esihenkilölle hyväksyttäväksi?
- Ei tarvitse. Kun henkilö on laskun tehnyt, lasku näkyy esihenkilöllä hyväksymättömissä.
Teen laskua tammikuussa joulukuulle, osaako ohjelma huomioida oikeat á-hinnat?
- Osaa huomioida oikean á-hinnan laskun päivämäärän perusteella
Mistä näen keskeneräiset laskuni?
- Näet keskeneräiset laskut kohdasta Matkat kesken -tilassa.
Seuraako ohjelma vuosittaista km-rajaa?
- Ohjelma seuraa km-rajaa ajopäivien perusteella. Kilometrikorvaukset maksetaan rajan ylittyessä pienemmällä á-hinnalla.
Miten lisään liitteen laskulle?
- Talleta matkalaskun kesken -tilassa. Tämän jälkeen löydät laskun alareunasta Lisää liite -linkin, jolla saadaan lisättyä liite laskulle.
Miten vaihdan laskulle hyväksyjän?
- Laskun yläreunassa on Vaihda hyväksyjä -kohta, josta pääset vaihtamaan hyväksyjän.
Miten vaihdan laskun oletustiliöinnin toiseksi?
- Pääset vaihtamaan laskun oletustiliöinnin toiseksi tiliöintikentissä.
Mistä näen, milloin lasku on maksettu?
- Matkalaskut -kohdasta näet laskun maksupäivän tai voit katsoa sen myös suoraan laskulta.
Mikä on virka-/virantoimitusmatkan ero?
- Virkamatka = kunnan viranomaisen määräykseen perustuva matka, joka ei kuulu tavanomaiseen virkatoimintaan/työtehtäviin
- Virantoimitusmatka = viranhaltijan/työntekijän tavanomaiseen virkamatkaan/työtehtäviin liittyvä matka
Mikä on YEL-todistus ja miksi se pitää toimittaa?
Nykyisen eläkelain mukaan kaikessa työssä tulee huomioida onko yrittäjän/työsuorituksen tekijän osalta eläkekustannukset huomioitu palvelua ostettaessa.
Valtion, kunnan ja kuntayhtymien organisaatioilla on velvollisuus tutkia eläkevakuutuksen olemassaolo.
Mistä tiedän, tuleeko minun pyytää toimittajalta YEL-vakuutus?
Mikäli toimittaja on yksityinen elinkeinonharjoittaja / toiminimi ja lasku sisältää työtä / palvelua, tulee toimittajan todistaa, että hän on vakuuttanut yritystoimintansa niin sanotulla YEL-vakuutuksella. YEL-vakuutus vaaditaan täysi-ikäisiltä, alle 68-vuotiailta ammatinharjoittajilta. Mikäli toimittajan mielestä hänen harjoittamansa yritystoiminta on vapautettua em. vakuutuksesta, tulee hänen pystyä se pyydettäessä toimittamaan.
Sain toimittajalta YEL-vakuutustodistuksen. Mihin minun tulee se toimittaa?
Toimitathan YEL-vakuutustodistuksen ostoreskontran sähköpostiin raindance@provincia.fi. Laskukeskuksenhoitaja kirjaa laskulle tiedon, että YEL-vakuutus on kunnossa. Tämän jälkeen voitte käsitellä laskun loppuun normaaliin tapaan.
Pyysin toimittajalta YEL-vakuutuksen vastikään. Saimme nyt häneltä uuden laskun. Tuleeko YEL-todistus pyytää uudestaan?
Provincia säilyttää YEL-vakuutustodistuksia vuoden verran, minkä jälkeen toimittajalta tulee pyytää uusi todistus vakuutuksen voimassaolosta. Mikäli edellinen todistus on päivätty yli vuosi sitten, ei se ole enää pätevä.
Jään lomalle/pois töistä. Miten saan minulle kuuluvat laskut ohjautumaan poissaoloni ajan sijaiselleni?
Ennen ennalta tiedossa olevaa poissaoloa, RAINDANCESSA jokainen käyttäjä voi itse sulkea laskulaatikkonsa, kääntää siellä olevat laskut sijaiselleen sekä määrittää poissaolon keston ja sijaiskäsittelijän poissaolon ajaksi. Yllättävän poissaolon sattuessa voidaan em. toimenpiteet tehdä pyynnöstä myös Provincian laskunkierrättäjien toimesta.
P2P:ssä varahenkilö asetus asetetaan loman ajaksi päälle oman nimen alta löytyvästä käyttäjäasetukset toiminnosta. Määritä tehtävän tyyppi, käyttäjä ja ajanjakso ja aktivoi kohta ”välitä avoimet tehtävät eteenpäin”. Laatikkoosi tulleet käsittelemättä jääneet laskut kääntyvät myös varahenkilöllesi.
Missä tiedostomuodossa sähköpostilla toimitettavat laskut, maksuosoitukset ja muut maksuun menevät aineistot tulee toimittaa?
Laskut, maksuosoitukset ja muut maksuun tulevat aineistot on oltava PDF -muodossa.
Laskulle kuuluu liite. Miten saan lisättyä sen laskulle?
Liitetiedosto voidaan skannata laskun perään samaan PDF-tiedostoon. Toinen vaihtoehto on odottaa, että lasku laitetaan kiertoon, ja lisätä sitten liitetiedosto ostolaskuportaalin Liitä dokumentti -toiminnolla.
P2P:ssä voit liittää haluamasi liitteet laskulle Liitteet -välilehdellä. Käytössäsi on myös organisaatiolle annetut yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Minulle kierrätettiin lasku, joka ei kuulu minulle. Miten minun tulee tässä tilanteessa toimia?
Välillä esimerkiksi johtuen puutteellisista laskumerkinnöistä, laskua ei osata kierrättää heti ensimmäisellä yrittämällä oikealle henkilölle asiakkaan päässä.
Jos tiedät, kenelle lasku saattaisi kuulua, RAINDANCESSA kierrätäthän laskun suoraan hänelle käyttämällä Kierrätys-välilehden toimintoa. Muista lopuksi poistaa itsesi kierrosta.
P2P:ssa palauta lasku Provinciaan HYLKÄÄ toiminnolla ja lisää laskulle kommentti, jotta Provinciassa tiedetään mistä kyse. Voit tarvittaessa välittää laskun myös itse eteenpäin oikealle henkilölle välitä eteenpäin -toiminnolla.
Minulle saapui kierrossa lasku, joka on virheellinen ja siihen tarvitaan hyvitys. Miten toimin?
RAINDANCESSA mikäli lasku on virheellinen, eikä sitä makseta, reklamoi toimittajaa ja säilytä lasku omassa laatikossasi niin kauan, kunnes sinulle kierrätetään veloituksen kumoava hyvityslasku. Palauta tämän jälkeen molemmat laskut samalla kertaa keskukseen toiminnolla Nopeuta -> Keskus. Laita laskulle mukaan kommentit Viesti-toiminnolla, että molemmat laskut saa mitätöidä. Mikäli laskuun saapuu vain osahyvitys, tulee molemmat laskut kierrättää loppuun asti.
P2P:ssä voit käyttää ohjelman Reklamoi -toimintoa tai muuta tapaa. Säilytä lasku itselläsi tai palauta Provinciaan HYLKÄÄ toiminnolla. Laita mukaan kommentti, jotta Provincia tietää laskun odottavan hyvitystä. Mikäli laskuun saapuu vain osahyvitys, tulee molemmat laskut kierrättää loppuun asti.
En saa laskua tiliöityä / asiatarkastettua / hyväksyttyä. Miten toimin?
Ostolaskuportaalissa on käyttöoikeuksilla määritelty, mitä kukakin käyttäjä pystyy tekemään. Jos et saa suoritettua loppuun sitä toimintoa, mihin sinulla on oikeudet, niin kirjaathan tästä tiedon laskun kommentteihin ja palautat laskun keskukseen toiminnolla Nopeuta -> Keskus. P2P:ssä on käyttöoikeuksilla määritelty, mitä kukin käyttäjä pystyy tekemään. Jos et saa suoritettua loppuun sitä toimintoa, mihin sinulla on oikeudet, kirjaa tästä tiedon laskun kommentteihin ja palauta lasku HYLKÄÄ toiminnolla Provinciaan.
Voit myös olla yhteydessä ostoreskontran sähköpostiin ostoreskontra@provincia.fi (P2P) TAI ostoreskontra.raindance@provincia.fi.
Voinko palauttaa laskun ongelmatilanteessa suoraan sen minulle välittäneen laskukeskuksenhoitajan laatikkoon?
Mikäli tarvitset apua laskun käsittelyyn RAINDANCESSA, palauta lasku laskunkäsittelijöiden yhteiseen laatikkoon toiminnolla Nopeuta –> Keskus.
P2P.ssä lasku palautetaan Provincian käsittelyyn HYLKÄÄ toiminnolla.
Voit myös olla yhteydessä ostoreskontran sähköpostiin ostoreskontra@provincia.fi (P2P) TAI ostoreskontra.raindance@provincia.fi.
Mikä laskutusosoite minun tulee antaa tavaran-/palveluntoimittajalle tilausta tehdessäni?
Laskut tulee ensisijaisesti lähettää verkkolaskuina. Laskutusosoitteenne löydät parhaiten omilta kotisivuiltanne, sekä tarpeen tullen myös Asiakas Extranetistä Laskutusosoitteet-kohdasta. Mikäli toimittaja ei pysty lähettämään verkkolaskuja, voi hän toimittaa laskut sähköpostilla, jonka löydät Laskutusosoitteet -kohdasta. Myös PL-osoitteet perinteisen paperipostin toimittamiseen ovat edelleen käytössä.
Teen tilauksen työnantajani puolesta. Kenet merkitsen laskun vastaanottajaksi?
Laskun vastaanottajana tulee aina olla ensisijaisesti se taho, joka laskun maksaa. Laskua ei saisi olla osoitettu yksityishenkilölle, vaan tilaajan / yhteyshenkilön nimi voidaan kirjata esim. Viitteenne-kenttään. Laskun maksajan nimen on käytävä ilmi laskulta, tai muutoin toimittajalta tulee pyytää lasku korjatuilla tiedoilla.
Minun pitäisi toimittaa sähköpostitse kiertoon lasku / maksuosoitus, joka sisältää henkilötietoja. Mikä on oikea tapa toimia tässä tilanteessa?
Laskut, maksuosoitukset ja muut maksuun tulevat aineistot on oltava PDF -muodossa.
Mikäli laskussa itsessään on sensitiivisiä .
Mikäli laskussa itsessään on sensitiivisiä henkilötietoja, voi laskun toimittaa ostoreskontran sähköpostiin ostoreskontra@provincia.fi (P2P) TAI ostoreskontra.raindance@provincia.fi.
Mikäli henkilötietoja on ainoastaan erillisellä laskuliitteellä, suosittelemme, ettei liitettä skannata laskun kanssa samaan tiedostoon eikä myöskään liitetä erikseen lasku liitteeksi, ellei ole ihan pakko. Liitteen voi tarvittaessa lähettää myös salattuna viestinä.
Voinko saada laskulle lisää maksuaikaa?
Sähköisen asiointipalvelumme kautta voit hakea laskulle lisää maksuaikaa. Kirjaudu palveluun osoitteessa: https://provincia.fi/sahkoinenasiointi. Mikäli lasku päätyy perintään, maksuajan pidentäminen kerryttää korkoa alkuperäisestä eräpäivästä lähtien.
Olen kadottanut alkuperäisen laskun, voinko saada kopion laskusta?
Voit pyytää kopion laskusta erillisellä, sähköisellä asiointilomakkeella Provincian verkkosivujen kautta. Kirjaudu palveluun osoitteessa: https://provincia.fi/sahkoinenasiointi.
Sain aiheettoman tai virheellisen laskun. Miten pitäisi toimia?
Jos laskun sisältö on itsessään epäselvä, sinun tulee olla yhteydessä laskuttavaan organisaatioon, eli siihen kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen yksikköön, josta olet saanut laskun. Jos laskusta on ehtinyt tulla perintätoimiston lähettämä maksumuistutus tai maksuvaatimus, olethan myös yhteydessä kyseiseen perintätoimistoon, jotta he voivat keskeyttää perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi.
Maksoin vahingossa laskun kahteen kertaan. Mistä voin ilmoittaa tilinumeroni?
Voit ilmoittaa tilinumerosi erillisellä, sähköisellä asiointilomakkeella.
Kirjaudu palveluun tästä: https://provincia.fi/sahkoinenasiointi
Voinko saada laskut sähköisesti?
Laskut toimitetaan aina ensisijaisesti e-laskuna tai verkkolaskuna. Voit luoda e-laskusopimuksen omassa verkkopankissa. Voit tilata laskun myös Kivran tai Omapostin digipostipalveluun.
Olen uusi työntekijä, miten pääsen rekisteröitymään Provincian asiakasextraan?
Klikkaa linkkiä https://provincia.fi/sahkoinenasiointi/rekisteroityminen-asiakassivustolle/ja rekisteröidy. Huomioithan ennen rekisteröitymistä oman organisaatiosi ohjeistuksen asiakasextran käyttämisestä.
Mitä tunnistautumisvaihtoehtoja Provincian asiakasextrassa on?
Provincian asiakasextra on M365 ratkaisulla toteutettu asiakassivusto, jonka käyttö vaatii monivaiheisen tunnistautumisen (MFA).
Tunnistautuminen tapahtuu tekstiviestillä (suositellaan) tai Authenticator-sovelluksella
Miten valita tekstiviestitunnistautuminen?
Valitse tunnistautumistavaksi jokin ”muu tapa”, kuten tekstiviesti. Jos et saa tunnistautumista toimimaan, olethan yhteydessä asiakasextra@provincia.fi
Minulla on uusi puhelin, miten toimin?
Ilmoita asiasta asiakasextra@provincia.fi -osoitteeseen, jonka jälkeen teemme resetoinnin ja ilmoitamme sinulle, kun voit rekisteröityä uudelleen asiakasextraamme.
En ole Provincian uutisimoitusjakelulistalla, miten toimin?
Lähetä lisäyspyyntö asiakasextra@provincia.fi -osoitteeseen. Lisäämme sinut uutisilmoitusjakelulistalle.
Mistä pääsen kirjautumaan Provincian asiakasextraan?
Pääset kirjautumaan asiakasextraan tästä linkistä: Provincia Extranet – Kotisivu
Organisaatiomme intrassa oleva linkki Provincian asiakasextraan ei toimi, vaikka olen aiemmin päässyt kirjautumaan asiakasextraan. Mikä avuksi?
Mitä luultavammin, intrassanne on meidän vanhan asiakasextramme linkki ja se tulee päivittää tähän linkkiin: Provincia Extranet – Kotisivu