Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Mikäli työnantajasi on:

Heinolan kaupunki
Hämeenlinnan kaupunki
Hollolan kunta
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Koulutuskeskus Salpaus
Lahden kaupunki
Mäntsälän kunta
Oma-Hämeen tukipalvelut Oy
Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy
Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Saamme verokortit suoraan verottajalta kaksi kertaa kuukaudessa – verokorttia ei tarvitse lähettää palkanlaskentaan.

Mikäli työnantajasi on:

Asikkalan kunta
Hollolan kunta
Kärkölän kunta
Orimattilan kaupunki
Padasjoen kunta
Päijät-Hämeen Liitto

Verokortit toimitetaan verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella ja se ohjautuu palkkatiimiin. Verokortin voi pyytää myös verottajaa toimittamaan suoraan palkanlaskentaan. Mikäli saat palkkaa/palkkiota useammalta työnantajalta- ilmoitathan erikseen, keille työnantajille verokorttitieto toimitetaan.

Mikäli työnantajasi on:

Heinolan kaupunki
Hämeenlinnan kaupunki
Hollolan kunta
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Koulutuskeskus Salpaus
Lahden kaupunki
Mäntsälän kunta
Oma-Hämeen tukipalvelut Oy
Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy
Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Huomioitahan, että saamme verotiedot suoraan verottajalta. Jos muutat veroprosenttia Oma Verossa, huomioithan, että tiedot tarvitaan palkanlaskentaan noin kaksi viikkoa ennen palkanmaksupäivää.

Mikäli työnantajasi on:

Asikkalan kunta
Hollolan kunta
Kärkölän kunta
Orimattilan kaupunki
Padasjoen kunta
Päijät-Hämeen Liitto

Huomioitahan, että saamme verotiedot vuoden vaihteessa suoraan verottajalta. Jos työsuhteesi alkaa vuodenvaihteen jälkeen tai verokorttisi tiedot muuttuvat kesken vuoden, sinun tulee toimittaa verokorttisi palkka-asiointilomakkeella.

Mikäli haluat, että palkastasi pidätetään veroa suuremmalla prosentilla, kuin mitä verokortissa on mainittu, ilmoita siitä meille palkka-asiointilomakkeella.

Ota yhteyttä ensisijaisesti Provincian sivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella

Palkkalaskelma toimitetaan palkansaajalle pääsääntöisesti sähköisessä muodossa.
Ensisijaisesti palkkalaskelmat toimitetaan verkkopankkiin (laskelman löydät pankkisi verkkopalkkapalvelusta omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi, toimittaja on Maventa (ESS) tai CGI (Populus)).

Jos olet epävarma palkkalaskelman toimitustavasta tai haluat muuttaa toimitustapaa, käännythän ensisijaisesti esihenkilösi puoleen.
Sähköisessä muodossa oleva palkkalaskelma on näkyvissä yleensä 2-3 päivää ennen palkanmaksua tai viimeistään palkanmaksupäivänä.

Mikäli sinulla on ollut palkattomia poissaoloja tai osapalkkaista sairauslomaa, palkkalaskelmallasi se näkyy poissaolopidätyksenä. Pidätys näkyy jälkikäteen, mikäli poissaolon hyväksyntä ei ole ehtinyt varsinaiseen palkanmaksuun.

Lomanpalkanoikaisu tehdään vuosiloma-ajan palkkaan, kun työntekijän työaika ja vastaavasti palkka on muuttunut lomanmääräytymisvuoden (1.4. – 31.3) aikana tai sen jälkeen.

Loma-ajan palkka maksetaan edellisen lomanmääräytymisvuoden keskimääräisen työaikaprosentin mukaan. Koskee myös säästölomia.

Vuosiloman ajalta maksettavan palkan työaikaprosentti voi siis olla eri kuin tämänhetkinen työaikaprosentti.

Työaikakorvaukset maksetaan sovitun tavoiteaikataulun mukaisesti. Tavoiteaikataulut voit kysyä esihenkilöltäsi.

Lähetä jäsenmaksuvaltakirja Provincian verkkosivuilta löytyviltä sähköisellä asiointilomakkeella, tieto välittyy omaan palkkatiimiin.

Ilmoita jäsenmaksun perinnän päättymisestä Provincian verkkosivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella, tieto välittyy omaan palkkatiimiin.

Muuttuneet osoite- tai pankkitiedot ilmoitetaan omassa HR-järjestelmässä.

Muuttuneet nimitiedot ilmoitetaan omassa HR-järjestelmässä.

  • Tarkista eläkkeen alkamispäiväsi työeläkeotteesta, Kevan sivuilta tai soita Kevan eläkeneuvontanumeroon 020 614 2837. Eläkettä maksetaan aina eläkeiän täyttymistä seuraavan kuukauden alusta lukien.
  • Ilmoita esihenkilöllesi eläkkeelle jääntipäivä ja tee palvelussuhteen päättymisilmoitus organisaatiosi henkilötietojärjestelmässä. Tee päättymisilmoitus noin 2–3 kuukautta ennen eläkkeen alkamista, jotta palvelussuhteen päättyminen siirtyy ajoissa tulorekisteriin. Eläkelaitos ei voi tehdä vanhuuseläkepäätöstä ilman päättymisilmoitusta.
  • Esihenkilö voi kysyä kertyvät vuosilomapäivät palkanlaskennasta, jos ne eivät ole nähtävissä henkilötietojärjestelmässä. Keskustele esihenkilösi kanssa kertyvien lomapäivien pitämisestä, pidetäänkö kaikki lomapäivät ennen eläkkeen alkamista.
  • Eläkehakemuksen voit tehdä noin kaksi kuukautta ennen eläkkeen alkamista
  • Saatuasi eläkepäätöksen tilaa verottajalta uusi verokortti eläkettä varten.

ESS: käyttäjätunnus on työsähköpostiosoitteesi.

Uuden salasanan saat ESSin kirjautumissivulta kohdasta Luo uusi salasana. Salasanan luomiseen tarvitset työsähköpostiosoitteen.

Ongelmatilanteissa yhteys palkanlaskennan asiakaspalvelutiimiin Provincian verkkosivuilta löytyvällä sähköisellä asiointilomakkeella.

Populus: unohtuneen tai uuden käyttäjätunnuksen saat oikeudet_kuntamalli@provincia.fi.

Uuden salasanan saat Populuksen kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasanasi -linkistä.

Vuosiloma kertyy kuten täydessä työajassa, jos kalenterikuukaudessa on vähintään 14 työpäivää TAI 35 työtuntia ja jonka aikana palvelusuhde kestää 16 kalenteripäivää.

Osa-aikatyössä vuosiloma-aikaan pitää sisältyä työ- ja vapaapäiviä samassa suhteessa kuin niitä muutoinkin on.  Vuosilomaa ei merkitä vain työpäiville. Työpäiville ja vapaapäiville merkittävien päivien määrä perustuu viikon keskimääräisten työpäivien määrään, ei työaikaprosenttiin.

Lopputili maksetaan työsopimuksessa mainitulla tavalla, yleensä palvelussuhteen päättymistä seuraavana normaalina maksupäivänä, mikäli kaikki maksamiseen tarvittava tieto on tullut palkanlaskentaan.

Toimitamme palkkatiedot jokaisesta maksupäivästä suoraan Tulorekisteriin. Suurin osa työttömyyskassoista hakee tarvitsemansa tiedot Tulorekisteristä. Työttömyyskassat käyttävät maksupäivää perusteena päivärahan maksamiselle ja palkkalaskelmalla olevat tiedot riittävät, eikä erillistä palkkatodistusta tarvita.

Myös Kela käyttää Tulorekisterin tietoja päivärahan määrittelyyn.

Mikäli kuitenkin tarvitset palkkatodistuksen, voit tilata sen verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella.

Työnantaja antaa työtodistuksen mahdollisine arviointeineen ja tarkemmalla tehtäväkuvauksella. Omalta esihenkilöltäsi voit pyytää työtodistuksen.
Palkanlaskenta voi antaa palvelutodistuksen, jossa näkyy työnantajan nimi, nimike sekä palvelussuhteen kesto. Palvelutodistuksen voit tilata verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella.