Siirry sisältöön

Puheenaiheita

Mitattavia asiakashyötyjä palvelujen digitalisoinnilla

Provincian visiona on olla vuoteen 2030 mennessä Suomen digitalisoitunein julkisen sektorin talous- ja henkilöstöhallinnon kumppani. Kehitysjohtaja Ari Puustisen mukaan muutos tapahtuu kahdessa vaiheessa.

  • Tavoitteenamme on rakentaa toimintamalli, jossa tekoäly, automaatio ja analytiikka hoitavat perustyön ja asiantuntijat voivat keskittyä asiakkaiden strategiseen menestykseen, Ari Puustinen kertoo.

Nykytilanteessa asiakkaiden käytössä olevat järjestelmät tukevat hyvin perustoimintoja, mutta niiden tarjoama automaatiopotentiaali on jäänyt osittain hyödyntämättä. Prosessien eri vaiheissa tehdään edelleen runsaasti manuaalityötä, vaikka teknologia mahdollistaisi sen vähentämisen.

Tekoäly ja automaatio toiminnan ajureiksi

  • Vuonna 2030 tilanne on täysin toinen. Yksittäisten järjestelmien sijaan toimintaa tukee Data Fabric -arkkitehtuuri, joka yhdistää eri järjestelmien vahvuudet yhdeksi kokonaisuudeksi. Tekoäly ja automaatio ohjaavat suurta osaa toistuvista prosesseista, jolloin henkilöstön työ keskittyy asiantuntijuuteen ja asiakkaiden tukemiseen, Puustinen visioi.

Uusi arkkitehtuuri tukee ennakoivaa analytiikkaa, skaalautuvuutta ja joustavuutta julkisen sektorin muuttuvassa toimintaympäristössä. Tarvittava teknologinen osaaminen on turvattu uutta järjestelmäsukupolvea varten.

Matka tähän tulevaisuuteen etenee kahdessa vaiheessa.

  • Ensimmäisessä vaiheessa hyödynnämme tehokkaammin nykyisiä järjestelmiä ja lisäämme automaatiota, integroimme ratkaisuja sekä vahvistamme päätöksenteon tukea datan avulla, Puustinen kertoo.
  • Toisessa vaiheessa määrittelemme ja rakennamme asiakassegmentteihin perustuvan uuden järjestelmäarkkitehtuurin, jossa Data Fabric toimii äly- ja automaatiokerroksena järjestelmien päällä. Samalla varmistamme, että henkilöstön osaaminen kehittyy vastaamaan uuden sukupolven tarpeita.

Sujuvampaa toimintaa, tehokkaampaa palvelua

Digitalisaation lopputuloksena asiakkaat saavat Puustisen mukaan enemmän aikaa strategiseen kehittämiseen ja tekevät vähemmän manuaalista työtä.

  • Palvelut skaalautuvat joustavasti ja tukevat päätöksentekoa entistä paremmin. Näin digitalisaatio tuottaa todellisia hyötyjä, jotka näkyvät arjessa sujuvampana toimintana, tehokkuutena ja parempina palveluina, Puustinen vakuuttaa.