Siinä missä vuosi 2018 oli Provinciassa kehittämisen ja henkilöstön vuosi, keskitytään vuonna 2019 asiakastyytyväisyyteen. ”Tämä tarkoittaa sitä, että viritämme itseämme entistä paremmiksi asiakkaiden kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä. Haluamme välttää sellaista palvelukeskusajattelua, jossa vain suoritetaan”, Provincian toimitusjohtaja Ulla Kukkonen täsmentää. ”Jos esimerkiksi asiakkaamme tilanteet muuttuvat, olemme proaktiivisesti mukana tukemassa, nappaamassa niitä palloja vaikka ilmasta.”
Provincialaisia autetaan kasvamaan itseohjautuvuuteen ja kumppanuuteen määrätietoisesti. ”Tuomme tähän työhön enemmän inhimillistä otetta, jotta voimme parantaa asiakaskokemusta”, Kukkonen kuvailee. Hänen mukaansa tämä tie kulkee kahteen suuntaan. ”Palveluammatissa pitää löytää ilo siitä, että saa asiakkaan tyytyväiseksi.”
”Peruspalvelu, jonka täytyy toimia kuin nakutettu, ei poistu mihinkään. Tämän lisäksi meillä on käytössämme valtavasti erityisasiantuntijuutta, jolla saamme aikaiseksi wow-efektejä. Kutsumme tätä artesaanipalveluksi, sillä hyvin pitkälti se on käsityötä. Tämä on juuri se lisäsilaus, lisäarvo, millä me autamme asiakkaita. Tämä on alan tulevaisuutta.”
Aikaa ihmisille ja osaamiselle
Provinciassa kohtaavat digiajan ketteryys ja ajattelun notkeus. ”Olemme joustavia ja yhdistämme uusia asioita tuottoisalla tavalla”, Kukkonen kertoo. ”Ketteryytemme on aitoa ja treenattua. Toisin kuin jättiorganisaatiot, me selviämme hankalistakin paikoista lamaantumatta.”
Kaiken toiminnan taustalla on ajatus työstä ihmiseltä ihmiselle. ”Henkilöstö on tekemisen ydin, sillä saamme asiakkaat tyytyväiseksi. Robotiikkaa emme ota pelastajan rooliin, vaan sitä käytetään sellaisissa kohdissa, joissa sitä aidosti tarvitaan. Automaatio puolestaan on meille jo arkipäivää, se vapauttaa meiltä asiantuntijoita kohtaamaan ihmisiä ja ajattelemaan”, Kukkonen sanoo.
Kukkosen taloon lanseeraama osallistava johtajuus näyttäytyy esimerkiksi aiempaa demokraattisempana johtoryhmätyöskentelynä. ”Meillä kaikki esimiehet kuuluvat yhteen ja samaan johtoryhmään, jossa kaikki päätökset tehdään”, Kukkonen kertoo.
Provinciassa halutaan tuoda coachaavasta esimiestyöstä arkipäivää ja osallistavasta johtajuudesta oikeasti aitoa, tämä onnistuu Kukkosen mukaan ottamalla ihmiset mukaan tekemiseen ja tuomalla johdon lähemmäksi henkilöstöä. ”Olemme tässä jo hyvässä vauhdissa, mutta jatkamme kehitystä edelleen tänä vuonna.”
”Tämä kaikki on yhteisen tekemisen summa, jokainen tekee sitä, missä on hyvä. Ja meillä on hyvä olla töissä, näin henkilöstö meille kertoo”, Kukkonen kiittelee.
Provinciassa tunnetaan yhteiskuntavastuu
”Valtaa pitää käyttää hyvin”, Ulla Kukkonen toteaa. ”Silloin valtaa käytetään hyvin, kun sitä käytetään niiden hyväksi, joilla valtaa ei ole.” Provinciassa onkin pohdittu konkreettisia tapoja kantaa yhteiskuntavastuuta. Provincialle on myönnetty sekä Avainlipun että Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeus. Yhteiskunnallinen yritys -merkki myönnetään suomalaiselle yritykselle, joka haluaa viestiä läpinäkyvästi siitä, että yritys ratkoo yhteiskunnallisia ongelmia ja toimii kestävän hyvinvoinnin rakentajana.
”Meillä lähdetään siitä ajattelusta, että liiketoiminnalliset tavoitteemme eivät ole ristiriidassa yhteiskunnallisen työn tekemisen kanssa”, Kukkonen sanoo. Vesijärvisäätiön tukemisen lisäksi Provincia tekee yhteistyötä mm. Lahden Työn Paikka Oy:n sekä erilaisten järjestöjen kanssa. Myös harjoittelijapolitiikkaa on tarkasteltu. ”Haluamme tarjota harjoittelumahdollisuuksia myös sellaisille opiskelijoille, joilla ei ole opiskeluaika ei ole ollut ruusuilla tanssimista.
Muutoksista mahdollisuuksiin
Vuosi 2019 alkoi Provinciassa keskellä muutoksia. Näissä muutoksissakin on häivähdys helpotusta, sillä alkuvuosi toi pitkän ICT-kaupan päätökseen. Provincian ICT-liiketoiminnan siirtyminen Fujitsulle vietiin läpi markkinaoikeuden käsittelyn jälkeen.
Vuoteen 2018 kuului monenlaisia opin paikkoja eikä Kukkonen kiistä vuoden olleen raskas. ”ICT-kauppaan liittyvä epävarmuus oli tietenkin yksi tekijä, mutta toinen iso rasite olivat haittaohjelmahyökkäykset. Näistä kuitenkin selvittiin entistä viisaampina. Tällä samalla ajatuksella halusimme myös olla viestinnässämme avoimia. On ainoastaan hyvä, jos joku toinen taho voi oppia meidän kokemuksistamme”, Kukkonen toteaa.
”Pystymme nyt keskittymään olennaiseen”, Kukkonen toteaa. ”Tehdään niitä asioita, missä ollaan hyviä. Talous- ja henkilöstöhallinto on se, mistä sytymme.”